Două emerite cercetătoare, totdeauna cu rezultate de excepție în activitatea lor de muzeografi ai Cabinetului de grafică de la Muzeul Național, Doamnele Mariana Vida și Elena Olariu prezintă în Aripa Știrbei a Palatului Regal din București o însemnată parte a operei de grafician a sculptorului CONSTANTIN POPOVICI.
Numele lui Constantin Popovici, autor al celor două
capodopere ale sculpturii moderne românești – ICARUL TRIUMFĂTOR de la VIDRARU
și portretul lui BACOVIA de la Bacău –
te îndeamnă să speri că o retrospectivă te va iniția în toate secretele artistului,
și astfel trecutele și viitoarele opere vor intra cu toate șansele în
conștiința publicului, se vor lumina.
Din păcate, muzeele noastre nu au forța profesională, managerială
și materială pentru a se lansa în importante proiecte măcar despre marile
glorii uitate ori necunoscute noilor generații, puținele încercări
la Dalles din ultimii ani dovedindu-se eșecuri pentru artiști și public.
Deocamdată, expoziția consacrată lui Constantin
Popovici ne prezintă, însoțită de un somptuos catalog ce cuprinde studiile
atente și rafinate ale celor două cercetătoare, numai lucrările de sculptor–grafician semnate de artist dăruite muzeului de văduva lui și deschiderea aceasta a principalei
instituții muzeistice de artă din țară este un semn important, căci se îndreaptă
spre o operă însemnată, în cuprinsul ei practic necunoscută marelui public, dar
mai ales pentru că expunerea demonstrează un
nivel profesional lesne comparabil cu cel al unor reputate muzee
occidentale.
Mulți sculptori pornesc în arta lor de la o formă
imaginată ori preluată din natură de care nu se pot despărți, pe care o
descoperim în fiecare dintre operele lor și care uneori îl duc pe artist pe
culmile gloriei. Alții pornesc de la un sentiment propriu, vechi sau nou,
locatar al sufletului lor și forma aducătoare în lume se creează instantaneu
ori adânc deliberat în funcție de acest impuls. Opera lui Constantin POPOVICI,
indiferent că e piatră cioplită sau acuarelă, ne demonstrează ca artistul
eminamente liber care poartă cu el povara unei gândiri diverse și mai ales
profunde, dramatice, cu siguranță face parte din această stirpe de creator, de
artist plastic.
Povara gândului, dramatic, tragic unește opera lui
Constantin POPOVICI într-o multitudine unitară de grandioase semne plastice aparent
diferite.
Acest drum, de la impuls la formă al fiecăreia dintre
lucrările de grafică, savant panotate
-amintind de panotările pe care le dirija în muzeu Dan Hăulică atunci când celebrul critic accepta să lucreze în favoarea unei opere pe
care o înțelegea și o iubea - le unește și le particularizează în același timp pentru
că impulsul, gândul foarte personal, adevărul lui dramatic, aproape tragic,
este esența lucrării și apare cu pregnanță.
L-am cunoscut pe Constantin Popovici și i-am revăzut portretul în fiecare
lucrare. Pentru mine aceasta este dovada de netăgăduit a unei sincerității
copleșitoare și în cele din urmă, a valorii peste timp.
Mircea Barzuca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu